Dieta pentru un ten perfect

Printeaza

Dieta pentru un ten perfect De zeci de ani auzim acelasi lucru: pie­lea are nevoie de apa, oxigen si fotoprotectie pentru a functiona sanatos si eficient. Ei bine, un studiu publicat in Journal of American College of Nutrition a demonstrat ca dieta are un rol mult mai important in sanatatea, frumusetea si tineretea pielii si ca (aici vine partea interesanta) cu ajutorul alimentatiei se pot preveni, cel putin partial, deteriorarea si procesul de imbatranire a pielii.

Majoritatea studiilor de pana acum au cautat sa demonstreze felul in care anumite substante (precum vitamina C sau E), aplicate direct pe piele (topic, in limbajul dermatologilor), reduc efectele nocive ale poluarii, stresului sau luminii soarelui, cal­meaza iritatiile, reduc edemele si protejeaza pielea. Dar, pana acum, nimeni nu s-a gandit sa studieze (stiintific) relatia dintre aspectul pielii si aportul zilnic de nutrienti, sau efectul general al dietei asupra sanatatii pielii.

Echipa internationala de cercetatori, care a condus studiul in cauza, a analizat obiceiurile alimentare ale unui esantion de 2.000 de persoane din Australia, China, Grecia, Japonia si Suedia, trecu­­te de 70 de ani. A fost analizat stadiul de de­gradare a pielii (riduri, elasticitate, di­fe­rente de culoare etc.) subiectilor parti­cipanti la studiu, iar rezultatele (clasificate in functie de diferentele de varsta, stil de viata, fumatori/nefumatori) au fost prelucrate cu o tehnologie ultrasofisticata, pentru a se stabili daca exista o legatura intre riduri si dieta.

S-a observat astfel ca subiectii a caror die­ta este bazata pe vegetale, ulei de mas­line si legume au o piele mai tanara si mai putin ridata, in comparatie cu su­biectii care au declarat ca in dieta lor predomina laptele si produsele lactate, untul, margarina si zaharurile. In mod logic, aportul crescut de lapte integral (spre deosebire de laptele, branza sau iaurtul degresate), carne rosie, grasimi, bauturi acidulate si prajituri a fost asociat unui nivel avansat de imbatranire.

La polul opus, alimente precum ouale, iaurtul, legumele (mai ales fasolea si lintea), vegetalele (in special sparanghelul, telina, vinetele, usturoiul, ceapa, spana­cul, vegetalele cu frunze verzi), nucile, maslinele, merele si ceaiul au fost asociate cu un nivel scazut de foto­imba­tranire, datorita continutului lor ridicat in nutrienti (vitamina C, calciu, fosfor, magneziu, fier, zinc si retinol), cu efect de pro­tectie si regenerare a tesutului cu­tanat.

„Adevarul e ca tot mai multe persoane sunt interesate de o alimentatie sanatoasa. Dar, adesea prinse intre cure drastice de slabire, lipsa unei hidratari corecte si o viata stresanta, pierd din vedere esentialul: o persoana fericita este o persoana care se simte bine in pielea ei”, spune Dr. Viviana Iordache, specialist in dermatologie.

„Pielea, parul si unghiile sunt oglinda starii de sanatate a intregului organism. La televiziune si in reviste gasesti sute, mii de reclame la fel de fel de suplimente nutritive, vitamine, minerale, aminoacizi, capsule cu uleiuri de peste sau uleiuri e­­sentiale, cand, de fapt, secretul sanatatii pielii e atat de simplu: e nevoie de echilibru. Ani de zile pacientii cu acnee au fost sfatuiti sa renunte la grasimi, in totali­tate. S-a demonstrat, insa, ca pestele gras contine substante esentiale pentru sanatatea pielii, recomandate tocmai acestor pacienti”, incheie Dr. Iordache.

CARE ESTE DIETA IDEALA PENTRU PIELE?

Exista cateva reguli simple care seamana ingro­zitor de mult cu dietele recomandate de antrenorii de fitness, nutritionisti, medicii pediatri si… propriile noastre mame:

1. Inlocuieste carnea de porc cu peste sau pui.

2. Mananca oua, dar nu mai mult de trei pe saptamana.

3. Consuma cat mai multe fructe si le­gume proaspete (prin fierbere se distru­ge vitamina C si o parte din vitamina B). Fructele recomandate sunt afinele (Charlize Theron bea suc de afine in loc de apa si are cel mai frumos ten de la Hollywood), merele, perele si pe­penii. Desi bananele contin vitamina B6, iar mango betacaroten, dermato­logii nu recomanda consumul lor, deoarece, avand o concentratie mare de glucide, provoaca cresterea brusca a glicemiei, ingreunand sinteza colagenului (bolnavii de diabet au mari pro­bleme cu pielea si vindecarea ranilor tocmai din aceasta cauza).

4. Consuma cat mai multe seminte. (Nucile si alunele au cea mai mare concentratie de vitamina E si acid linoleic, cele mai bune bariere impotriva imbatranirii pielii.)

5. Bea apa. Cat mai multa apa. Minimum 2 litri pe zi.

6. Evita consumul de cafea (este un diuretic puternic, care deshidrateaza pielea), alcool (produce vasodilatatie), alimente procesate (contin conservanti si acizi grasi saturati, vinovati de producerea radicalilor liberi) si dulciuri (excesul de zahar distruge fibrele de colagen, reducandu-le flexibilitatea). Daca simti nevoia de dulce, mananca un iaurt degresat cu fructe (zmeura sau coacaze). „Respecta aceste reguli simple si vei vedea ca, dupa cateva zile (doua sau trei), tenul tau va fi mai suplu, mai proas­pat, mai putin iritat, iar dupa cateva saptamani (celulele au nevoie de timp pentru a se regenera) va fi mai neted si plin de vitalitate”, spune Dr. Nicholas Perricone, profesor la catedra de dermatologie, Yale University School of Medicine, in New Haven, Connecticut.
Vegetalele cu frunze verzi (super-eficiente in tratarea acneei)

Vegetalele cu frunze verzi contin mult zinc. Un studiu de data recenta, facut in Suedia, a demonstrat ca, prin introdu­cerea unor suplimente de zinc in dieta pacientilor cu acnee, in numai trei luni s-a inregistrat o imbunatatire vizibila (85%) a starii tenului. Zincul are in plus marea ca­litate de a descompune fibrele deteriorate de colagen, stimuland formarea de noi fibre, elastice si sanatoase. In plus, vegetalele cu frunze verzi sunt bogate in antioxidanti si reprezinta o sursa extraordinara de fier. „De cele mai multe ori carentele de fier se tradea­za prin cearcane intu­necate, mari si persistente”, spune Dr. Elisabeth Somer, dermatolog, autoarea cartii The Origin Diet. „Daca se asigura aportul necesar de fier, aceste semne inestetice dispar, in maximum o saptamana.“ O dieta bogata in zinc previne formarea vergeturilor.

Uleiul de masline (recomandat tenurilor uscate)

Secretul unui ten neted, cati­felat si suplu sunt grasimile. „Daca o per­soa­na are in mod constant un ten des­hi­dratat, uscat, care se descoameaza usor, e foarte probabil ca dieta sa sa fie saraca in ceea ce numim „grasimi bune” (acizi grasi nesaturati). E suficient sa adaugi cateva alimente din aceasta categorie pentru ca, in cateva zile, tenul sa-si recapete stralucirea si elasticitatea”, spune Dr. Alison Levitt, dermatolog in Ashville, Carolina de Nord. Ea recomanda persoanelor cu tenul uscat, tern, obosit si devitalizat sa consume zilnic o lingura mare de ulei de masline. Acelasi tratament se aplica si in cazul persoanelor cu porii foarte incarcati (acizii grasi esen­tiali din uleiul de masline fluidizeaza sebumul, iar porii se elibereaza).

Apa (Hidratare)

„O piele deshidratata e rigida, lipsita de tonus si are un aspect neuniform si pamantiu”, explica Dr. Mitchel P. Goldman, profesor asociat la catedra de dermatologie, University of California –San Diego School of Medi­cine. „Apa este cel mai eficient si simplu «medicament» de revitalizare a tenului.” O piele bine hidratata este neteda, intinsa si catifelata, iar ridurile (chiar daca exista) sunt mai putin vizibile. Pentru a vedea primele rezultate e nevoie de cel putin doua saptamani de hidratare corecta, in care sa bei opt pahare cu apa (mai mult, daca faci sport) zilnic. E un obicei bun, care trebuie mentinut toata viata.

Brocoli (Men­tin elasticitatea pielii)

„Brocoli e un aliment senzational pen­tru mentinerea ti­neretii si sanatatii pielii – contine o cantitate uriasa de antioxidanti (vitaminele A si C), mai mare decat orice alt aliment, si o serie de compusi anticancerigeni”, spune Dr. Wilma Berg­­feld, dermatolog, director al departamentului de cercetare la Cleveland Cli­nic Foundation. „Vitamina C mentine elasticitatea pielii, previne iritatiile si edemele. Vitamina A ajuta in tratamentul acneei si la vindecarea cicatricilor, prin cresterea rezistentei pielii la infectii”, explica ea.

Coacaze, zmeura, mure, afine, capsuni (Actiune antirid)

Fructele de padure sunt foarte bogate in polifenoli (o grupa de antioxidanti foarte potenti, cu o actiune anti-imbatranire remarcabila). Studiile recente au aratat ca in 100 g de coacaze se gaseste o concen­tratie de trei ori mai mare de antioxidanti decat in 100 g de portocale. Iar o cana de capsuni contine suficient de multa vitamina C pentru a-i permite orga­nismului sa sintetizeze colagenul (fibrele care asigura tonicitatea si elasticitatea pielii).

Somonul (Calmea­za inflamatiile)

„Carnea de somon (ma­crou, ton, somn) este bo­ga­ta in acizi grasi e­sentiali o­me­ga -3 (un soi de su­pe­reroi, care re­zolva orice problema legata de piele, de la refacerea tenurilor uscate pana la calmarea inflamatiilor si iritatiilor rebele). Acesti acizi grasi esentiali refac fibrele de colagen distruse de radicalii liberi, sterg liniile fine si netezesc ridurile”, spune Dr. Viviana Iordache. Ea recomanda consumul de carne de peste de trei ori pe saptamana. Carnea grasa de peste si nucile contin de asemenea zinc, recomandat in tratamentul acneei si regene­rarea celulara.

Pepenele verde (Asigura tonicitatea pielii)

Acest fruct plin de culoare si seva este o apetisanta sursa de nutrienti din familia carotenului (de exemplu, lycopene), care impiedica distrugerea fibrelor de colagen in straturile profunde ale pielii si previne aparitia ridurilor. Dr. Perricone recomanda consumul nelimitat de pepe­ne verde, mai ales pacientelor aflate in vesnica dieta de slabire (se stie ca dietele repetate fa­vorizeaza aparitia ridurilor). „Cate­va felii de pepene pe zi ii vor da tenului o stra­lucire sanatoasa, fara a aduce in discutie problema caloriilor”, spune el. Pepenele galben este o alta importanta sursa de betacaroten si are marea calitate de a preveni formarea petelor pigmen­tare (stii, petele acelea inestetice care apar pe decolteu, maini si obraji).

Soia (Previne aparitia cosurilor)

„Indiferent daca se consuma in forma naturala sau prelucrata (tofu, lapte de soia etc.), soia este «Supermanul» pielii noastre”, spune Dr. Levitt. „Contine o multime de substante chimice, care actioneaza asemeni estrogenului si ajuta la prevenirea acneei.” Dr. Levitt recomanda a se consuma trei portii de soia pe saptamana (o cana de boabe, trei felii de tofu sau o cana de lapte de soia sunt echivalentul unei portii). Alt avantaj al consumului de soia: contine vitamina E, esentiala in regenerarea celulara si mentinerea nivelului optim de hidratare a pielii.

Morcovii (Intimideaza ridurile)

Rontaie pe saturate! Mor­covii contin betaca­ro­ten (in organism se transforma in vitamina A), un compus chimic care are renumele de a reface tonusul si elasticitatea pielii. Acest nutrient se gaseste in majoritatea fructelor sau vegetalelor portocalii (caise, cartofi dulci, ardei).

Secara (efect detoxifiant)

Alege varianta de fulgi cea mai neprelucrata posibila (care necesita fierbere), in nici un caz formula in­stant. Datorita continutului bogat in fibre, ajuta la filtrarea toxinelor. Fulgii de secara contin vitamina B, care accele­reaza regenerarea celulara.

Articol preluat de aici.

 

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Restaurante de Lux.